1e week Maleisie - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Esmée Geffen - WaarBenJij.nu 1e week Maleisie - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Esmée Geffen - WaarBenJij.nu

1e week Maleisie

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmée

02 Oktober 2011 | Maleisië, George Town

Ik heb weer internet!!! Het is al ruim een week geleden en had via de telefoon al gehoord dat er weer veel reacties waren, dus het is erg leuk om alles te lezen.

Er is weer errug veel gebeurd deze week. Zo veel dat ik het allemaal niet meer zo goed weet uit mijn hoofd (en ik ben zo slim geweest om mijn schrift in het hotel te laten liggen) Ik ga wat hoogte en dieptepunten op slaap en eetgebied bespreken, zo krijgen jullie een idee hoe ik alles hier beleef.

Nog even een globaal overzicht van het programma de afgelopen week:
Zondag: Vertrek vanuit Singapore met de trein richting Melaka en van daaruit met de bus verder naar Kuala Lumpur (hierna KL, dat doen ze hier ook)
Maandag: De ochtend zijn we naar de Malaysian Dutch Business Council geweest en 's middags naar een universiteit waar we het vooral over de opleiding Traditionele Chinese Geneeskunde hebben gehad. De avond zijn we naar een boedhistische tempel geweest voor een meditatiecursus.
Dinsdag: Bedrijfsbezoek aan InnoBio en avond in Chinatown.
Woensdag: Ochtend bedrijfsbezoek bij KL Sports Medical Centre, middag vertrek naar Gano Homestay.
Donderdag: Eind van de middag van terug naar KL
Vrijdag: Bezoek aan Alpha Specialist Centre en het Sungha Buloh Hospital. 's Avonds een uitgebreid buffet met een traditionele dansvoorstelling.
Zaterdag: Busreis via de Batu Caves naar de Cameron Highlands.
Zondag: Busreis van de Cameron Highlands naar George Town (Penang)

Dan nu de hoogte en dieptepunten van de week.

Slapen
Na een week in een (erg goed) hostel in Singapore hebben we het nog een stapje luxer nu. In KL slapen we in het Swiss Garden hotel, heerlijke grote bedden en een ruime kamer. Helaas geen gratis (of goedkoop) internet. Na KL was het bij de Ganofarm Homestay even wennen, gigantisch grote bedden, maar hard als een plank op een paar veren. Sprong er op en kon de volgende dag mijn heup nog voelen.
Dan het toppunt op kamergebied. Het strawberry park resort in de Cameron Highlands. Je moet voor de grap even kijken naar de Tioga Deluxe Suite op
http://www.strawberryparkresorts.com/rooms.html (moet er wel even bij vermelden dat ik zelf op het bijzetbedje sliep, een 7cm dik matras op een plank!)
Nu zijn we in George Town in het Bayview Hotel George Town. Prachtig uitzicht en deze keer heb ik wel een echt bed gebuut, want ook hier ziet het bijzetbed er maar karig uit.

De bedden zijn dus niet allemaal even goed, maar door het drukke programma slaap ik als een blok.

Eten
Hoewel ik nog steeds echt nooit honger of trek heb door de hitte en zelfs chocola en muffins kan weerstaan smaakt het eten me hier meestal ontzettend goed! De ontbijt buffetten zijn erg uitgebreid en er is zelfs yoghurt (naast rijst, cakejes, croissant, vers fruit, stokbrood, bacon, kaas, ei en nog veel meer)
Meestal loont het om van de kaart uit alle categorien iets te kiezen en dan alles te delen. Vooral het Chinese eten vind ik heerlijk, zo veel smaakvoller dat wat je in Nederland bij de Chinees krijgt! Over het algemeen maakt het weinig uit hoe veel of weinig je betaalt. Het 's middags een keer heerlijk Indiaas gegeten voor 3 ringit (delen door iets meer dan 4), 's avonds Chinees voor 20RM inclusief drank en met de groep een Maleisisch buffet voor meer dan 50RM exclusief drank.
Jammergenoeg zijn er ook wat dieptepuntjes. Zaterdagavond hebben we gegeten bij een Nederlandse Chinees. De hele tent was oranje geverfd en er hingen klompen en Nederlandse voetbalvlaggen aan de muur. Echt heel raar om te zien zo midden Maleisie. En het eten was helaas niet beter dan bij de gemiddelde Nederlandse Chinees. Ontzettend vlakke smaken en frietjes met majo er bij (wat dan wel weer een keertje lekker was). Dit maakt echter wel dat ik de rest van het eten nog meer waardeer.
Wat voor een zoetekauw als ik ook een beetje tegenvalt zijn de toetjes. Ze zien er echt uit als schilderijtjes maar smaken meestal nogal zompig.

Ook niet echt mijn ding is 'steamboaten' een soort bouillon fondue met vis en schaal en schelpdieren. Zeker visballetjes zijn geen aanrader, slijmerig en zout, iehh. Dit steamboaten hebben we gedaan bij de Gano Homestay. Dit is een hotel in een Chinees dorp op 2 uur rijden van KL. Volgens mij waren we de eerste Europeanen in het dorp. Toen we aankwamen stond iedereen op straat te kijken. We hebben hier allerlei lokale dingen bekeken, onder andere de Bao bakker (broodje bapao dus), de mushroom farm, en de koffie 'fabriek' die eigenlijk meer een schuur was. Dit was echt een leuke ervaring. Hier had ik het gevoel dat ik binnenstapte in het leven van de echte (chinese) Maleisiers. Ook leuk was de karaoke op het strand, al sta ik liever naast dan op het podium.

Er valt nog veel meer te vertellen en ik heb nog een heel verhaal over KL in mijn schriftje staan, maar dat komt later. Nu eerst het dagverslag van vandaag maken. Deze worden gepubliceerd op de studiereissite (www.studytour-serbaboleh.com), dus voor meer verhalen en foto's kijk daar!

Groetjes Esmee

PS. Ben inmiddels een beetje aan de koffie om 's ochtends bij de bedrijfsbezoeken wakker te blijven. Al is het nog zo interessant, de vermoeidheid begint zijn tol te eisen.

@ Dorien: ik had al wel door dat Sentosa nep was hoor, maar toch grappig om een keer mee te maken!

@ Ton & Wilmy: Heb wel een paar drankjes tegen een hoog cholesterol en met "beautifiing effect" gehad, vies!!!!

• 02 Oktober 2011 - 14:18

Henriette:

Super weer van je te lezen!! Hoop dat je ook foto's hebt, of kunt bemachtigen! En... over 35 dagen al weer terug zie ik ;-) Geniet lekker Dikke kus!!!

• 02 Oktober 2011 - 17:40

Herbert:

Leuk om te lezen. Jij maakt wat mee!
    Misschien kun je wat van die slijmerige zachte visballetjes achteroverdrukken voor onder je matras. Ruikt ook vast lekker!!!!!!(fris), en......... wel lekker zacht.
    grt Herert

• 02 Oktober 2011 - 19:37

Henriette:

He bah Herbert!!!

• 02 Oktober 2011 - 21:09

Ilse:

Hee meis,
    Leuk om weer wat te lezen. Fijn dat je over het eten schrijft, zou me zorgen maken als je het daar niet over zou hebben ;) Nee hoor, klinkt heerlijk allemaal. Succes met het drukke schema - het is al bijna tijd om te ontspannen of niet? Enjoy, liefs Ilse

• 03 Oktober 2011 - 10:04

Oma:

Ha Esmée, wat een druk programma en wat een ervaringen allemaal. Heel leuk om te lezen. Jij maakt later veel chinese gerechten klaar he?
    Liefs, oma

• 03 Oktober 2011 - 17:27

Paula:

Hee Esmee!
    Wat goed om te horen dat je het er zo naar je zin hebt! Ondanks de slechte slaapplekken en het rare eten, hihi =D.
    Thuis is het voedsel weer vertrouwd. Maar tot die tijd moet je vooral genieten van de mooie dingen!
    Liefs

• 03 Oktober 2011 - 18:40

Louise:

Hee Esmée,
    leuk om weer wat te lezen :) De omgeving van dat strawberry park resort ziet er ook wel heel mooi uit op de website, ik ben benieuwd naar je foto's!
    xxx Louise

• 06 Oktober 2011 - 11:30

Jens:

Zelfs in Maleisië heb je 's ochtends je yoghurtbakje. :)

Veel plezier nog!

• 06 Oktober 2011 - 20:01

Iedje:

Dag Esmée,
    leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt!!
    Geniet er nog van, time flies....!!!
    gr. Iedje

• 07 Oktober 2011 - 19:30

Lina:

Hey Esmee,

De pepernoten staan alweer voor je klaar als je naar huis komt. Ook doen we ons best om de Sjaars een beetje een culinaire opvoeding te geven.
    Vanaf volgende week reizen toch?
    Veel plezier en geniet ervan!

Liefs