Beestjes kijken - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Esmée Geffen - WaarBenJij.nu Beestjes kijken - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Esmée Geffen - WaarBenJij.nu

Beestjes kijken

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmée

10 Oktober 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Super kort berichtje vanuit de jungle. We zijn hier zaterdag met de boot aangekomen na een drie uur durende tocht.

Gezien:
- Waterslang
- Aapjes
- IJsvogels

We zitten in een basic hostel. Lakenzak en microvezel handdoekjes zijn inmiddels uit de tas gehaald.

- Gezien apen

Zondagochtend zijn we met de boot vertrokken voor een overnachting in de junle. Eigenlijk zouden we helemaal (6uur) gaan lopen, maar het water was te hoog, dus konden we de rivier niet oversteken. Met de boot zijn we dus eerst langs een inheems dorp wezen 'locals kijken'

Gezien:
- Vuurtje maken
- Giftige pijltjes maken
- Pijltjes schieten met een blaaspijp (ook zelf gedaan)
- Locals in hutjes en kleine jongetjes in hun blote kont

Na het dorp zijn we verder gegaan en moesten we nog 2km ofwel 'drie kwartier lopen' Op de helft kwamen we een diepe sloot tegen en zijn de wandelschoenen toch maar omgewisseld voor teva sandalen. Een paar honderd meter verder was er een nieuw op stakel, een (bruine) rivier van bijna anderhalve meter diep en een meter of 6 breed. Daar sta je dan met je 1 meter 65 en gidsen die niet zo veel groter zijn. O ja, en een tas met matje, slaapzak en veel voedsel op je rug. Dat werd dus zwemmen. We waren met precies genoeg mensen om een ketting te maken en alle bagage door te geven naar de overkant. Het hele gedoe duurde een half uur maar we waren wel weer lekker afgekoeld voor het laatste deel van de tocht.

Gezien:
- knaloranje duizendpoot
- giga mieren (zeker 3cm groot)
- felrode libel
- heeel veeel bloedzuigers, op de grond op mijn benen, sokken, op andere benen, ruggen....
- vogeltjes

Aangekomen bij de hut op palen (meter of 6 hoog) hebben we geluncht en gekeken of we nog wat dieren zagen.

Gezien:
- eekhoorns
- Vlinders
- Vogels

We hebben nog een wandeling in de omgeving gemaakt. (niets nieuws gezien) En het avondeten bestond uit instant noedels. Best lekker na zo'n dag.

En dan het grote wachten, inmiddels was het donker en hadden we onze plek voor het uitkijkraam ingenomen. En dan zie je dus niets! Alleen wat schaduwen (bewolkt maar wel volle maan). Wacht, vleermuis!!! Lichtje, wat is dat? Firefly? De gids komt aangerend met de zaklamp, tapir? tapir? No that little lights? Oh, firefly. Best leuk, wist niet dat die dingen zo veel licht gaven. Een plek heb ik echt vanalles gezien, een panter (was immers panter area), tapir, zelfs een olifant, helaas waren deze meteen verdwenen als de zaklamp aanging. Toch mooi wat je hersenen allemaal kunnen bedenken.

Dus de vangst van een avond kijken:
- eekhoorns
- vlinders
- vuurvliegjes
- vogels
- vleermuizen
- riang riang, ofwel happy happy, ofwel krekel in de hut

Na een paar uur maar gaan slapen op mijn keiharde bed zonder kussen. Verschrikkelijk! Alles doet nog pijn. 's nachts ben ik nog een paar keer gaan kijken, maar kwam niks verder dan het luisteren naar alle geluiden en het onweer en de regen.

In de vroege morgen ben ik maar opgestaan om mijn pijnlijke ledematen wat te laten ontspannen. Na het plassen en wassen in de beek (ja, stroomafwaarts plassen en stroomopwaarts wassen, ik weet het) voelde ik me weer een stuk beter en konden we na het ontbijt en opruimen (Taman Negara: Don't take anything but photographs. Don't leave anything but your footprints, dus ook al het afval inpakken om mee terug te nemen) en weer beginnnen aan de terugweg. Deze keer was ik maar begonnen op teva's, maar dat was niet nodig geweest. De rivier was in de nacht volledig verdwenen.

Gezien vanaf de boot:
Waterleguaan
Otters

Na deze belevenis hebben we even gedoucht en zijn we nog naar een waterval geweest om te 'zwemmen', in het water springen en zo snel mogelijk terug om niet door de stroming meegenomen te worden. De boottocht hier naartoe was echt prachtig. Gigantisch mooie bomen, en planten hangend over het water, schitterend.

Dat was het weer voor vandaag. Heb de woorden super, fantastisch, prachtig en heel leuk misschien niet zo vaak gebruikt, maar ik kan het nog steeds op alles toepassen.

Tot slot nog even de bloedzuigerteller: ergens tussen de 16 en 20 waarvan 3 met bloed (als je ze van je been af haalt moet je ze trouwens tussen je vingers crushen/platrollen en dan wegschieten, anders zitten ze vast op je hand.

Tot de volgende keer!

x


  • 10 Oktober 2011 - 14:41

    Oma:


    Wat een beschrijving over al die enge beestjes, ik probeer me in te denken hoe ik me daar zou voelen. Ik geniet van je verslagen. Geweldig.

  • 10 Oktober 2011 - 15:02

    Henriette:

    Hee lieve, stoere, knappe dochter!!!
    Doe mij nog maar een paar van die "super korte stukjes" ;-)
    Begin behoorlijk jaloers te worden! Ben blij dat ik zo toch beetje mag meegenieten. (is dit iets voor mij van de zomer? Heb toch nog geen plannen...)
    Dikke KXS

  • 10 Oktober 2011 - 19:02

    Anneke:

    Wat gaaf! Dat klinkt geweldig, wat een ervaringen. Behalve de bloedzuigers, zou ik zo met je willen ruilen...

  • 12 Oktober 2011 - 08:13

    Irma:

    Hoi Esmée,

    Wat een mooie avonturen! Je bezit stiekem toch wel een schrijverstalent hoor, ook al ontken je dat;). Wat spannend om in die boomhut te slapen, hihi ik zou ook overal wat inzien denk ik.
    Jammer dat je de 'crush en schiet techniek' zo vaak hebt moeten toepassen dat je nu een aardige expert bent;).
    Geniet nog maar lekker van je reis!

    Xx Irma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmée

Actief sinds 12 Sept. 2011
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 11456

Voorgaande reizen:

06 Maart 2014 - 06 April 2014

Indonesie

17 September 2011 - 06 November 2011

Studiereis Singapore en Maleisie

Landen bezocht: