De laatste studiereisweek - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Esmée Geffen - WaarBenJij.nu De laatste studiereisweek - Reisverslag uit Kota Bharu, Maleisië van Esmée Geffen - WaarBenJij.nu

De laatste studiereisweek

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmée

14 Oktober 2011 | Maleisië, Kota Bharu

Hoewel ik inmiddels alweer aan de Maleisse oostkust zit en het al tijden geleden lijkt wil ik jullie mijn verhaaltje over de laatste studiereis week niet onthouden.

Het laatste weekend waren we in Penang en na een relaxte stranddag op maandag en een 'bedrijfsbezoek' aan het muzeum op dinsdag zijn we weer terug gevlogen naar Kuala Lumpur om dinsdag een bezoek te brengen aan een universiteit. Beetje crapy allemaal daar, dat doen we in Twente toch wel wat beter. 's Avonds hebben we samen met 30 studenten een heerlijk luxe buffet gehad. Het was heel gezellig en de Maleisische meiden waren ontzettend gecharmeerd van Razmara. Studentes mogen hier niet in gemengde huizen wonen, maar vriendjes hebben is geen probleem (bij elkaar slapen dan weer wel).

Donderdag was het laatste bedrijfsbezoek en 's avonds zijn we nog de kroeg in geweest.

Vrijdag was een vrije dag om alle pakken naar huis te sturen en de laatste dingetjes voor de nareis te regelen. De studiereis werd echt afgesloten met een fantastisch diner boven in de Kuala Lumpur Tower in het draaiende restaurant. Helaas regende het in het begin, maar nog steeds was het een erg gaaf uitzicht over de stad. Ik heb me helemaal het ongans gegeten aan alle lekkere dingen van het buffet (2x voor, 2x hoofd, 1x groot bord dessert, 1x fruit, heb wel iedere keer de helft van mijn bord laten liggen om ruimte te houden voor de volgende ronde;))

Dan nu mijn lijst met opmerkelijkheden over Maleisie en Kuala Lumpur

1. In KL kan je niet over de Bukit Bintang (zeg maar Kalverstraat)lopen zonder een vrouw in Burka/Niqaab in beeld te hebben. Over het algemeen aan de hand van een man in korte (ruitjes) broek.

2. De toiletten hier staan tot halverwege de pot vol water, waarom? Misschien omdat er zo geen remsporen achterblijven?

3. Je hebt hier nergens een toiletborstel, waarom? Waarschijnlijk vanwege punt 3.

4. In het kraanwater zit ontzettend veel chloor, tandenpoetsen gaat prima, maar pillen wegslikken met een slok water is behoorlijk smerig.

5. In de laadbakken van kleine vrachtwagentjes kunnen gewoon mensen vervoerd worden, ook op de snelweg.

6. Maleisie heeft 12 staten waarvan er 9 een sultan hebben. Daarnaast is iedere 5 jaar een van de 9 sultans koning. Als een sultan koning wordt, dan volgt zijn zoon hem op.

7. Een bezoekje aan een public hospital kost 1 ringgit (voor locals dan). Een behandeling kost maximaal 500RM.

8. Op Penang heb je voor iedere moskee ook een Chinese en Hindoe tempel.

9. In de KL Tower heb je toiletten met afstandsbediening voor de brilverwarming, bidet en shower (3 warmtestanden) en droger. Het doortrekken is wel even zoeken, dat gaat gewoon zoals gebruikelijk. Het was natuurlijk voor sommigen wel even oefenen, een broek is dan ook gedroogd met de handendroger.

10. Op de Bukit Bintang worden om de 10m massages aangeboden, al dan niet met happy ending.

11. Heel veel auto's hebben naast hun gewone remlicht ook een knipperend rood licht, net als F1 auto's. Waarom? Geen idee, zal wel stoer zijn.

En tot slot:

Nieuwste aanwinsten
- King-Kong size jurkje. Was in Chinatown en zag een leuk jurkje hangen, maar helaas wat te smal dacht ik. Maar de verkoopster zag dat anders, 'no, no! King Kong size! King Kong size!' (met giga chinees accent) touwtje aan de achterkant lostrekken en dan past iedereen er in.
- Schoudertasje, hoef ik niet iedere keer in mijn moneybelt te graaien, al ben ik wel onderhand vergroeid met dat ding (stinken!)
- Paraplu

Jammerlijk verloren
- Paraplu, laatste avond in KL in de Irish pub laten liggen. Helaas nooit echt gebruikt
- Wandelsokken, gelukkig niet de hele dure, maar wel gewoon dure. Geen idee waar die gebleven zijn.

• 14 Oktober 2011 - 13:08

Fransje:

En dan nu vakantie????
    Hoop dat dat ook nog te gek zal zijn!

• 20 Oktober 2011 - 17:57

Irma:

Ha lieve Esmée,

Haha, wat een leuk verhaal. Die WC lijkt me ook echt norm wennen jo en wat gaaf dat draaiende restaurant. Werd je er niet naar van, omdat alles draait (neem aan dat het langzaam was, maar toch, het draait:P).
    Ooeh een King Kong jurk, klinkt enorm sexy, hihi! Daar willen we natuurlijk wel eens een foto van zien bij terug komst. Heel veel plezier met nareizen, je wel verdiende vakantie!
    Xxjes

• 24 Oktober 2011 - 07:09

Wilmy:

Ik zal het missen, die leuke reisberichten....Volgende week zondag alweer thuis...Ben benieuwd wat je de komende twee weken gaat ondernemen. Wij zijn weer met werk begonnen na een heerlijk zonnige week in Fr. Heb het goed daar! Liefs, Wilmy.